Trebuie să renunți la startup-ul tău?

Dacă ne uităm la statistici, vom observa că multe dintre afacerile care debutează la începutul unui an calendaristic nu rezistă până la finalul acestuia, statistic 4 din 5 se desființează. Mda… aceste cifre sunt destul de descurajante pentru orice antreprenor debutant care are multe vise și planuri cu afacerea lui proaspăt înființată. Scopul acestui articol însă vrea să descopere nu de ce nu au mers cele 4, căci motivele pot fi variate și pot apărea oricând, ci cum acea singură afacere din 5 a reușit.

  1. Pasiunea a fost motorul

Nu de puține ori antreprenorii se confruntă cu un sentiment de descurajare deoarece se chinuie să atragă clienți noi, investitori sau să facă ceva altfel față de competiție pentru a atrage clienții. Una dintre principalele calități care merg „ca unse” pentru orice afacere este flexibilitatea, dar de care nu trebuie însă să faci abuz că dacă săptămânal faci schimbări în modelul de afacere uiți de la ce ai plecat, te vei epuiza fizic și mental și își vei consuma și resursele financiare.

Orice business a avut o idee de start, la bază, idee pe care nu trebuie să o uiți, trebuie să ai foarte bine definit scopul și să-ți urmezi calea, căci dacă vrei încerca să-i mulțumești pe toți deodată nu vei reuși și nu vei progresa. Respiră, ia-ți timp de gândire, afacerea este la început, trebuie să faci pași mici, de bebeluș spre progres, nu salturi de uriaș prin necunoscut! De ce spun acest lucru? Pentru că, dacă în startup-ul tău ai pornit cu o echipă de la o anumită idee de business și faptul că faceți salom printre mulțumirea clienților și a investitorilor, vă puteți trezi peste 1-2 ani când analizați businessul că nu vă mai identificați cu ceea ce a ajuns, că pasiunea pentru ideea inițială a dispărut pentru că și ideea a dispărut, că echipa s-a schimbat sau că fondatorul nu se mai regăsește în acea afacere, astfel s-au închis multe firme. Compromisurile prea mari duc la un final precoce, este foarte important să crezi în tot ceea ce faci pentru a avea succes! Deci factorul numărul unu este : SĂ CREZI!

  1. Business-ul adaptat nevoilor pieței

Pasiunea este foarte pună pentru afaceri dar nu este singura, nu este suficientă pentru a afacerea ta să prospere. Ce credeți? Dacă pe mine mă pasionează elefanții roz și vreau neapărat să am firma mea despre ei, dacă aleg să duc pasiunea pentru animale la extremă, aduc elefanți în țară, îi vopsesc roz și … cine o să-i cumpere? Cine își permite să hrănească și să ofere spațiu unor elefanți la bloc? Răspunsul este lesne de ghicit, atunci pasiunea mea nu prea m-a ajutat în această afacere. Ideea ta bună trebuie să li se pară bună și viitorilor tăi clienți. Ca să reușești să-ți comercializezi serviciile sau produsele trebuie să faci un studiu de piață, niște căutări, să vezi ce anume le place unor anume oameni dintr-o anume categorie, deci, nișat. De ce să facem asta? Pentru că dacă nu există cerere pentru acea categorie de produse, sau oamenii nu au nevoie de serviciile tale pentru că au alte firme care le pot satisface mai bine, atunci trebuie să știi unde exact vrei să intri. Deci trebuie să-ți cunoști și competitorii și să vezi dacă tu poți veni pe piață cu ceva diferit de ceea ce oferă ei, mai bun calitativ, care să fac ca să ai și tu clienți.

Deci, în loc să vând elefanți roz reali, studiind piața am descoperit că există o cerere mare de jucării. Copiii sunt tot timpul atrași de ele, părinții le cumpără. Dar ce să ofer eu diferit de restul plușurilor? Poate un preț, calitate mai bune și de ce nu, ceva în plus, poate că elefantul meu roz va putea ajuta copiii cu deficiențe de vorbire, căci va fi un elefant vorbăreț, sau poate un alt fel de elefant. Ei, acum înțelegeți de ce trebuie să faceți o căutare și o documentare serioasă?? Pentru că, da, nu puteți vinde prea mulți elefanți roz reali! Dacă constați în urma căutărilor făcute că afacerea ta nu îndeplinește acele condiții renunță la acea idee, încearcă alta!

  1. Omul potrivit la locul potrivit.

Ideile de afaceri sunt multe, multe sunt foarte bune dar trebuie luat în calcul piața pe care vreau să le pun în practică căci uneori unele idei sunt bune de folosit acum, altele peste câțiva ani, căci piața nu este pregătită acum. Este important „timing-ul”! Scriitorul Victor Hugo are și o vorbă tocmai potrivită: „Nu e nimic mai puternic decât o idee a cărui timp a sosit.” Cheia este să oferi ce trebuie, cui și când trebuie! Astfel garantat vei avea succes!

Să luați în calcul că ideea de afaceri trebuie să fie în trend cu tendințele, atât cu serviciile cât și cu tehnologia pe care o utilizează în distribuire și comunicare, dar trebuie să aveți răbdare deoarece clienții nu se aliniază instantaneu la ultimele tendințe. Au nevoie de timp pentru a se adapta. Timpul trebuie foarte bine calculate, căci o idee bună așa cum poate veni prea repede poate veni și prea târziu, cheia este să găsiți ușa oportunității și să intrați cât este deschisă, să evaluați și pe ceilalți care intră, competiția, să fiți pregătiți nu să ajungeți la ușă când a dispărut cheia și ușa s-a închis! Pentru a știi când este cel mai bine pentru domeniul dumneavoastră să faceți pasul, trebuie să fiți în permanență informați cu privire la ce se întâmplă acolo.

  1. Resursele financiare

Atunci când îți faci calcule, fă-le bine! Nu vrei să te trezești la câteva luni de la deschidere că ai rămas fără bani. Potențialii investitor vor să-ți vadă capacitatea de gestionare, vor să vadă și să știe că poți estima cât mai realist banii de care ai nevoie și profitul pe care îl va înregistra firma ta într-un anumit interval de timp. Pentru investitori nu prezintă credibilitate firmele care nu pot să-și gestioneze cheltuielile și nu sunt în stare să-și achite cheltuielile curente, nu vor investii banii. Dacă, în schimb, îți plătești cheltuielile curente, ai și un mic profit, ai clienți pe care i-ai fidelizat, acești, prin încrederea în tine și produsele/serviciile oferite de firma ta, fac să atragă investitorii căci ai o reputație bună.

Atunci când vrei să începi o afacere și ai banii tăi , fii sigur că ți-ai făcut bine calculele ca să nu te trezești că ai investit în firmă banii și nu-i mai poți recupera. Dacă nu ai bani dar ai ideea poți căuta un partener care să vină cu resursele financiare sau poți cere ajutorul familiei, însă trebuie să trebuie să știi sigur că ideea ta are aplicabilitate și, decât să o iei pe un drum greșit, mai bine renunți, nu?

  1. Valoarea echipei

Atunci când pornești la drum cu o afacere nouă nu este ușor, dar, ca antreprenor,  trebuie să îți formezi o echipă pentru că nu vei putea face totul de unul singur sau să îți găsești colaboratori. Oamenii de încredere și calificați, care să corespundă viziunii și valorilor afacerii tale, sunt greu de găsit, dar nu imposibil! Dacă ai bani, poți să îți iei, la început, câțiva angajați de probă, dacă se descurcă și-ți permiți, devin permanenți. Dacă nu se descurcă trebuie să-i înlocuiești cât mai repede.

Dacă, însă, nu ai bani există posibilitatea de a colabora cu cei de care ai nevoie prin intermediul unor contracte de prestări servicii, dar trebuie să știi ce vrei de la prestator, să fie clar precizat în contract, intervalul de timp, de asemenea și cât va costa.

O altă variantă pentru cei care nu au bani de HR, este aceea de a vă asocia cu alți co-fondatori și astfel se pot împărți cheltuielile în funcție de contribuția fiecăruia și acest lucru trebuie făcut din start, pentru ca lucrurile să fie clare și bine stabilite.

  1. Cunoștințele în domeniul afacerilor

Pentru a fi una din acele firme care reușesc și nu-și închid porțile într-un an sau mai repede, este foarte important ca, voi, ca antreprenori, să vă educați și autoeducați în permanență. Cum? Simplu! Mergeți la cursuri de formare, prelegeri, simpozioane de specialitate, târguri, evenimente din domeniu, citiți cărți de specialitate, articole, investigați piața și social media, luați legătura cu alți manageri sau antreprenori pentru a învăța din experiențele lor pentru a reuși să faceți o combinație de informații din mai multe surse.

Afacerea unui antreprenor crește cât este el, dacă tu, ca om, continui să te dezvolți să cunoști, ți se lărgesc orizonturile și poți să-ți duci afacerea ta mai departe! EDUCĂ-TE!

12.3.2017
 

Add comment